De toekomst van referrals

Vandaag stuitte ik op een artikel op ERE.net van een maand geleden, geschreven door Hans Gieskes. Een interessant artikel om meerdere redenen, maar vooral omdat hij mede-oprichter van H3 is, één van de vroege aanbieders van een open referral recruitment platform.

Het artikel is zeer lezenswaardig, evenals de goede reacties. Ik zal het artikel niet naschrijven maar een paar highlights eruit pikken. Als uitgangspunt kiest Gieskes de paradox dat iedereen gelooft in referral als beste vorm van recruitment maar dat diverse partijen (Jobster, h3.com, zubka, YorZ, Jobvite, in Nederland Spotajob en Friendhunter) vele miljoenen van risico investeerders hebben verbrand en hun tanden erop hebben stukgebeten (lees: geen ‘viable business case’ hebben kunnen genereren.

Gieskes is kritisch over nieuwe toetreders (na hem) die – geconfronteerd met de strubbelingen van eerdere ventures – opmerken ‘jamaar dit keer gaat het anders…’. Begrijpelijk van hem, maar fnuikend voor innovatie. En de wereld om ons heen verandert natuurlijk wel degelijk.

4% van de mensen is een ´connector´ volgens Gieskes. Op dit percentage is zeker wat aan te merken. De inner circle rond een bedrijf zal een hoger percentage connectoren hebben dan de outer circles. Verder is mijn mening dat online social networks het gemak om incidenteel connector te spelen het percentage connectoren verhogen. Ook kan door middel van campagne voeren en betrokkenheid te creëren het ene netwerk productiever zijn dan het andere.

Daarnaast stelt Gieskes dat je een netwerk zelf moet opbouwen en dit niet kunt ´kopen´.  Dit is een waarheid als een koe; de ratio ‘we bieden een geldbedrag, dus waarom zou niet iedereen ons willen helpen?’ geldt zeker in een open netwerk niet. Als je als bedrijf een open netwerk wilt onderhouden, vraag je dan af what’s in it for them naast een kleine kans op een bonusbedrag in de toekomst?

Volgens Gieskes moeten we niet proberen van iedereen een referrer te maken maar ons vooral concentreren op het productiever maken van onze bestaande ambassadeurs waardoor een groep semi professionele headhunters ontstaat. Een strategie die Spotajob in 2009 ook heeft geprobeerd uit te werken.

Dit zal wat mij betreft niet de grote verandering blijken, de wereld verandert wel degelijk en online social networks krijgen een nog veel grotere impact. De transparantie van relaties, stakeholders, wie welke kennis en welke toegang tot kennis en contacten heeft; het wordt allemaal groter. Het belang van referrals zal daardoor alleen maar toenemen. De grote ommekeer moet volgens mij wel ontstaan vanuit de organisaties: zij moeten niet aan platte advertising doen maar veel meer bezig zijn met investeren in relaties. Iets waar zowel Poolz als Nuwerk op inspelen naast natuurlijk de fan-pagina’s op Facebook, de Linkedin alumni groups en bedrijven Hyves.

Volgens Kevin Wheeler (op datzelfde ERE.net) is de uitdaging voor bedrijven echter om van pools naar communities te groeien. Een community werkt twee kanten op, er is dialoog en er ontstaat betrokkenheid (engagement). Dat tools hierbij sterk ondersteunend kunnen werken maar niet het ei van columbus, schreeft Marco Hendrikse recent.

Tenslotte begint het creëren van een community met de inner circle rond een bedrijf, maar is de uitdaging ook om verder te gaan dan eigen medewerkers. Met alumni, leveranciers, stakeholders, professionals die bij de concurrent zitten, of in een andere sector: je kunt er als bedrijf in contact mee blijven. Zonder dat er direct om een sollicitatie wordt gehengeld. Iets dat SAB Miller in 2007 ook al heeft ingezien en haar een aanzienlijke kostenbesparing in de werving heeft opgeleverd.

Dit artikel is geschreven en gepubliceerd op RecruitmentMatters.

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: