Over meten = weten en appels + peren bij referral recruitment

Vorige week plaatse Marco Hendrikse een artikel op het Interimintelligence blog naar aanleiding van een onderzoek door het Amerikaanse CareerXroads, een onderzoeks en adviesbureau voor wervingsstrategie.

In het onderzoek worden twee grote fouten gemaakt die je van een Amerikaans onderzoeksbureau niet zou verwachten. Eerste fout is de kleine populatie 56 bedrijven en het vragen naar antwoorden zonder dat deze in perspectief worden geplaatst en geverifieerd tegen harde data. Hierdoor krijg je een resultaat waar je eigenlijk niets mee kunt.

De tweede fout is dat alle referrals op één hoop worden gegooid en maar aan de beantwoorder van de vragen wordt overgelaten hoe de vraag geinterpreteerd moet worden.

Zo blijkt uit de twee voorbeelden die Marco geeft in zijn blogpost:
Welk percentage van je nieuwe medewerkers komt via referrals geeft een gemiddelde van zo’n 25% met een spreiding tussen 1-50%.

Hoeveel referral kandidaten heb je nodig om één kandidaat aan te nemen leidt tot een gemiddelde van 10-15 referral kandidaten.

De eerste vraag gaat voorbij aan de basisvraag: voert jouw organisatie een actief referral beleid en wordt hier continu campagne mee gevoerd. Vervolgens wordt zonder onderbouwing gevraagd om een percentage; vraag een willekeurige groep hr directeuren om een getal en je zult ongeveer dezelfde resultaten krijgen. Hoe wordt geregistreerd hoe een nieuwe medewerker is binnen gekomen? Wordt van alle nieuwe medewerkers nauwkeurig vastgelegd hoe ze zijn binnengekomen? Worden ‘zachte tips’ ook meegenomen?

Bij de tweede vraag worden helemaal bijzondere antwoorden gegeven. Want hoe kan een groot aantal respondenten aangeven dat zij maar liefst meer dan 20 referral kandidaten nodig hebben om 1 persoon aan te nemen. Ook hier gaat het om antwoorden die niet met data onderbouwd zijn. Een willekeurige HR directeur die de vraag beantwoordt hoeveel kandidaten het vraagt voor 1 aanname zal ook vrij hoog gaan zitten.

Bovendien moet je sollicitatieprocedures in verschillende sectoren en voor verschillende functies niet over één kam scheren. Op een willekeurige administratief medewerker vacature krijgt een bedrijf tegenwoordig al gauw 100 reacties, waarvan makkelijk 10-20 via referral. Toch wordt er maar één aangenomen. Terwijl de vacature voor financieel-SOX expert misschien maar 2 tips oplevert.

Het zou mooi zijn als een onderzoeker inzage krijgt bij een aantal grote corporates die netjes hun ATS gebruiken en vervolgens getallen in perspectief kan plaatsen. Dan bied ik bij deze aan deze stagiair te begeleiden bij het onderzoek en rapportage! Iemand?

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • Gerry Crispin  On 22 oktober 2010 at 23:15

    Good points. Thank you. I’m not sure I understand all the analysis you’ve provided (as my translation skills and the proffered automatic translation isn’t perfect). However, it may help you in your interest in this subject to know that the data was collected only to develop a hypothesis that a more carefully constructed survey might explore. I do not characterize my firm as a research consultancy nor do I sell the results. On the other hand I can collect responses in near real time from typically a sample size of 60 firms out of 150 firms asked. Firms that in the aggregate hire more than 3 million people each year. This is of course a highly biased sample of recruiting leaders known by name to me with access to their firm’s data who are willing to respond (33% response rate or higher is typically) in 24 -48 hours to an operational question. I’m always looking to improve my ability to ask questions that answer this group’s needs and appreciate your input. Thank you again.

  • Arno Bouwens  On 23 oktober 2010 at 10:04

    Good of you to respond to my blog, the world’s getting global thanks to google translate 🙂
    I don’t know how my points have been translated but the main issues I try to make is that the number of companies (even beit large companies) is very limited and that I don’t know how the underlying data have been collected. You say you have access to the firm’s data but are all the companies particular about tagging their new employees on their source of hire? And do the numbers come straight out of an ATS? Or do they aggragate the data otherwise?

    The other issue I address is the very large span between the number of referrals it takes for one hire. Are all referrals meassured active referrals? And for what kind of jobs were they for? Otherwise I cannot explain the difference between one company saying they need <4 referrals for one hire whilst another company says they need more than 20. I would think the numbers would even out with large companies, being as it is I don't think the numbers say anything.
    I would like to hear your opinion on this!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: